Srpen 2014

3 tipy - na co si dát pozor coby etický vegetarián

19. srpna 2014 v 22:29 | Rose Violent |  Vegetarianiství
Píšu vegetarián, ač sama se tak asi nemůžu označovat, když nejím zeleninu. :D Každopádně myslím, že chápete, na koho je článek směrován. Na lidi, kteří nejí maso, protože jim je líto zvířat. Řeknete si, že oni zkrátka nejí maso a je to. Ovšem - je to mnohem složitější, pokud to člověk chce dělat svědomitě. Pojďme se na to podívat.

1. Sýry a tvarohy

Myslíte si, že si pletu pojmy? ,,Vždyť přeci mléčné výrobky nejí vegani, ne vegetariáni!" To sice ano, ale myslím si, že živočišné syřidlo není něco, co by chtěl etický vegetarián pozřít. K čemu slouží syřidlo? Já to pochopila tak, že se užívá v procesu srážení a odděluje tekutou hmotu od té pevné - zkrátka abychom jedli plátky či si mohli sýr nastrouhat, žádná sýrová přesnídávka. Může být trojího původu - rostlinné, syntetické a živočišné. Teda nevím jak vy, ale nevidím moc velký rozdíl mezi tím, když se tele porazí a udělá se z něj steak a když mu řežou do žaludku, aby z něj dostali látky potřebné na syřidlo, to mi vážně vegetarianské nepřijde.

Co s tím?
Naštěstí existuje internet. Znáte, ne? Jsou dvě cesty, jak zjistit, v jakých sýrech a tvarozích je vegetarianské syřidlo. Buď napíšete přímo firmě na email (případně jí zavoláte) - to se mi teda nechce dělat, protože je to zdlouhavé (pro lenochody tříprsté jako jsem já). Musíte napsat email, čekat na odpověď, ... A pokud se vám jedná o to, že jste hladoví, v ledničce nula nula nic krom jednoho sýru a je tedy pěkně naprd čekat na nějaký mail, na který vám také mohou odepsat až za několik dní, tak je to podle mě až plán B. Plán A by pro vás mohl být tahle stránka , která třeba především mě usměrnila ve výběru sýrů, podle tohohle článku se dost řídím. Jen doufám, že se receptura sýrů nezměnila, protože oznámení společností jsou docela staré. A pokud vás u Madety taky mate výraz ve směs mikrobální syřidla, mrkněte na tuhle stránku, kde si můžete stáhnout dokument se všemi výrobky od Madety společně s popisky, kdy se jedná o mikrobiální a kde o živočišné syřidlo. No a plán C - mrkněte do obchodů a zkuste najít nějaký sýr, který má ve složení napsáno mikrobiální syřidlo či mikrobiální enzym. To je ovšem docela oříšek, neb syřidla se ve složení uvádět nemusí, takže pokud tam není napsané, neznamená to, že tam není, jen že se neobtěžovali ho tam napsat a být vámi bych takový sýr nebrala. A já jsem tak hodná, že vám sem napíšu pár tipů na sýry, o kterých vím, že jsou se syřidlem vhodným pro vegetariány (někdy se jedná o výrobek, jindy o celou firmu - ovšem u je možné, že celá firma používá výhradně vegetarianská syřidla, ale píšu jen o tom, co jsem si skutečně zjistila) a nejsou vypsány v odkazech výše:

Horké novinky

8. srpna 2014 v 17:08 | Rose Violent |  Deníček

Ahoj, čauky, čau!

Dnešní článek bude informační a prozradím vám teda ty věci, na kterých pracuji. Ne, že bych je rozebrala dopodrobna, ale jen tak, abych vám tady načrtla, o co se snažím.
Defo
Mám zpět svůj tablet! Muhaha! Čili se těšte, že budu spamovat Twitter a především se těšte na fotky z mého života tady na blogu. Takže kromě kopčení z weheartit tu budete mít i můj xicht, nás s Péťou, jídlo, zážitky, pití, bla, bla, bla, ... Upozorňuji, že to není kvalita á la super hyper makro a ostření, ale jako informativní fotky k článku dle mého dostačující.
Do not touch my food / foodgasm
Tak a teď ty větší věci. Nejím maso. A skoro žádnou zeleninu. Takže nemohu říct, že jsem vegetarián a ne proto, že bych jedla želatinu, živočišná éčka, sádlo, ... Ale proto, že už ve slově VEGETarián tam prostě je, že jí zeleninu. Což já moc nedělám. Vím, je to špatně a diagnostikujte mi prosím nějakou nemoc či mi předpovědťe nějakou nemoc a hrajte si na výživové poradce, já jsem z rodiny zvyklá. Ale i kdybyste fakt měli tyhle kecy, tak jo, máte pravdu. Jen zkrátka, zelenina mi moc nejede. Ale zkouším. Už mi nepřijdou tak špatná rajčata upečená v troubě (ale fakt hodně opečená, musí chutnat jako rajčatový protlak, jaký se třeba dává na pizzu), karamelizovaná cibule, syrová cibule v pomazánce, jakž takž jdou celerové hranolky, kukuřice mi chutná už déle, mrkev ujde, když se kousnu, tak zvládnu i salátovou okurku a minule jsem snědla takřka všechnu zeleninu (salát, okurka, ...) ve veggie burgeru (vyndala jsem si jen syrové rajče). No, tak jsem vám vyjmenovala co ze zeleniny jím. Hypoteticky by se to dalo nějak rozložit, něco jím, ale zelenina není něco, co bych si dala s chutí, že bych si někdy řekla, jak hroznou chuť mám na pečená rajčata, to spíš ne. Upřímně zrovna ty rajčata a celerové hranolky jsou pro mě novinka a měla jsem je fakt párkrát. Ale sem tam se přemůžu, abych do sebe něco nacapala. A žádné vitaminové doplňky neberu. Mám lněné semínko, které bych chtěla začít jíst kvůli vitaminu B12 ( i když ani nevím, jestli ho mám nedostatek vzhledem k tomu, kolik sežeru vajíček), ale upřímně zatím se mi to nějak nedaří. A nejím maso z etických důvodů. Proto bych časem chtěla obětovat i jiné věci než vynechání masa. Ale o tom teď psát nebudu.